Αρχική Blog Σελίδα 68

H Ακολουθία της Αναστάσεως στη Μεγαλόχαρη Τήνου

0

Με την ευλογία του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Σύρου-Τήνου κ. Δωροθέου Β’ και με τη συμμετοχή του Λιμενάρχη, του Κυβερνήτη και των μελών του πληρώματος του πλωτού σκάφους του Λιμενικού Σώματος ΠΛΣ-620 πραγματοποιήθηκε η μεταφορά του Αγίου Φωτός από τη Μύκονο στην Ιερά Νήσο Τήνο όπου μετά την άφιξή του στον Πανίερο Ναό της Ευαγγελιστρίας οι Εφημέριοι της Ιεράς Νήσου το παρέλαβαν για να το μεταφέρουν στις Ενορίες τους.

Τελέσθησαν η Ακολουθία της Παννυχίδος όπου ανεγνώσθη και η Ποιμαντορική Εγκύκλιος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Σύρου-Τήνου κ. Δωροθέου Β’ και η τελετή της Αναστάσεως του Κυρίου και εν συνεχεία ο Όρθρος και η Θεία Λειτουργία του Πάσχα.

Συμμετείχαν, ο Βουλευτής των Κυκλάδων κ. Φιλ. Φόρτωμας, η Αντιπεριφερειάρχη Υγείας και Κοινωνικής Μέριμνας και Έπαρχος Τήνου, ο Δήμαρχος Τήνου, ο Αντιπρόεδρος της Διοικούσης Επιτροπής του Ιερού Ιδρύματος, ο Λιμενάρχης Τήνου, ο Διοικητής του ΑΤ Τήνου, ο αναπληρωτής Διοικητής του Πυροσβεστικού Κλιμακίου Τήνου, η Δημοτική Σύμβουλος εκπρόσωπος της Μείζονος Αντιπολιτεύσεως του Δήμου Τήνου, Δημοτικοί Σύμβουλοι, μέλη της Διοικούσης Επιτροπής του ΠΙΙΕΤ, ο Πρόεδρος του Κέντρου Υγείας Τήνου, οι Πρόεδροι και τα μέλη των Συλλόγων και Φορέων και χιλιάδες ευλαβείς Χριστιανοί, προσκυνητές και Τήνιοι.

Προ του πέρατος της Θείας Λειτουργίας της Αναστάσεως, ο Αρχιερατικός Επίτροπος της ιεράς νήσου Πρωτοπρ. Γεώργιος Φανερός μετέφερε τις ευχές και ευλογίες του Σεβασμιωτάτου κ. Δωροθέου Β’ ευχόμενος υγεία, ειρήνη, μακροημέρευση και φώτιση και ευχήθηκε σε όλους εορτίως.

Τους εκκλησιαστικούς ύμνους απέδωσαν οι χοροί των ιεροψαλτών υπό τη διεύθυνση του πρωτοψάλτη κ. Μάριου Κυριάκου.

Στο τέλος ευλογήθησαν και διενεμήθησαν τα ωά και εικονάκι της Αναστάσεως ως ευλογία.

Φωτογραφίες: Γεώργιος Πολυκανδρίτη

Διακομιδή ασθενούς από την Τήνο

0

Την 12 Απριλίου 2026, ημέρα Κυριακή, το πλωτό περιπολικό σκάφος ΠΛΣ-620 της Λιμενικής Αρχής Τήνου, κατόπιν διαταγής του Κέντρου Επιχειρήσεων Λιμενικού Σώματος, πραγματοποίησε τις πρώτες πρωινές ώρες διακομιδή ασθενούς ηλικίας 87 ετών, η κατάσταση του οποίας έχρηζε άμεσης μεταφοράς από τη νήσο Τήνο στη νήσο Σύρο.

Κώμη, Ανάσταση 2026. Ένα μινι φωτορεπορτάζ

0

Φωτορεπορτάζ του Παναγιώτη Χαλκιά από την Τελετή της Αναστάσεως στο χωριό της Κώμης. Ασπρόμαυρα καρέ και έντονα χρώματα συνυπάρχουν σε μια σειρά εικόνων που κινούνται ανάμεσα στο ντοκουμέντο και την ατμόσφαιρα.

Οι ασπρόμαυρες εικόνες δίνουν ρυθμό και ένταση, ενώ οι έγχρωμες κρατούν τη θερμοκρασία της νύχτας: φλόγες, σκοτάδι, ψίθυροι πριν και μετά το «Χριστός Ανέστη».

Ένα φωτορεπορτάζ που δεν εξηγεί — απλώς σε βάζει μέσα.

Δρομολόγιο σήμερα του Superrunner για Τήνο

0

Σύμφωνα με το σύστημα κρατήσεων, δρομολόγιο από και προς Τήνο αναμένεται να κάνει σήμερα το Superrunner Jet. To ταχύπλοο της Sea Jet θα αναχωρήσει στις 11.05 από Τήνο για Ραφήνα.

Το δρομολόγιο της επιστροφής από Ραφήνα για Τήνο στις 14.20

Ευχές από την BP Τήνου – Σημερινό ωράριο λειτουργίας

0

Το πρατήριο της BP στην Τήνο σας εύχεται Χρόνια Πολλά και Χριστός Ανέστη.

Σας ενημερώνουμε ότι σήμερα θα είμαστε κοντά σας από τις 09.00 έως τις 20.00 το απόγευμα

Χριστός Ανέστη

0

Από την ευλογημένη Τήνο, στέλνουμε σε όλους τις πιο θερμές ευχές για αγάπη, υγεία και φως.

Το Άγιο Φως της Ανάστασης ας φωτίσει κάθε καρδιά και ας φέρει ελπίδα και δύναμη σε κάθε βήμα μας.

Καλό Πάσχα σε όλους!

Η άφιξη του Αγίου Φωτός στην Τήνο

0

Στις 21.30 το βράδυ έφτασε με το σκάφος του Λιμενικού Σώματος στην Τήνο το Άγιο Φως.

Στον Πανίερο Ναό της Ευαγγελιστρίας τελέσθηκε η τελετή άφιξης του Αγίου Φωτός, όπου όλοι οι Εφημέριοι της Ιεράς Νήσου το παρέλαβαν για να το μεταφέρουν στις Ενορίες τους.

”Ανάστα ο Θεός…” στη Μεγαλόχαρη Τήνου

0

Με την ευλογία του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Σύρου-Τήνου κ. Δωροθέου Β’ τελέσθηκε στον Πανίερο Ναό της Ευαγγελιστρίας Τήνου η Ακολουθία του Εσπερινού και η Θεία Λειτουργία του Μεγάλου Βασιλείου κατά το έθος υπό του Αρχιερατικού Επιτρόπου της ιεράς νήσου και των Διακόνων του Πανιέρου Ναού.

Κατά τη διάρκεια της Θείας Λειτουργίας, οι εκκλησιασθέντες, με το «Ανάστα ο Θεός, κρίνον την γην» μετ’ ευλαβείας αλλά και χαράς, παρέλαβον τα λεμονόφυλλα τα οποία εκ του Ιερού Βήματος διενεμήθησαν κατά το εκκλησιαστικό έθος.

Συμμετείχαν ο Βουλευτής των Κυκλάδων κ. Φιλ. Φόρτωμας, ο Αντιδήμαρχος του Δήμου Τήνου, ο Αντιπρόεδρος της Διοικούσης Επιτροπής του Ιερού Ιδρύματος, ο Λιμενάρχης Τήνου, ο αναπληρωτής Διοικητής του ΑΤ Τήνου, ο αναπληρωτής Διοικητής της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας Τήνου, η Δημοτική Σύμβουλος εκπρόσωπος της Μείζονος Αντιπολιτεύσεως του Δήμου Τήνου, Δημοτικοί Σύμβουλοι, μέλη της Διοικούσης Επιτροπής του ΠΙΙΕΤ, εκπρόσωποι Συλλόγων και Φορέων.

Φωτογραφίες: Γεώργιος Πολυκανδρίτης

Ανάσταση στην Τήνο, του Αλέκου Φλωράκη

0

Προάγγελος της πασχαλινής γιορτής είναι η «πρώτη Ανάσταση», το πρωί του Μεγάλου Σαββάτου, η κάθοδος δηλαδή του Χριστού στον Άδη για να κηρύξει τη σωτηρία στους εκεί νεκρούς. Την ώρα που ο παπάς ψάλλει θριαμβικά το «Ανάστα ο Θεός, κρίνον την γην», σκορπίζει λεμονόφυλλα. Όποιος πιάσει λεμονόφυλλο πριν πέσει στο δάπεδο, το βάζει στο πορτοφόλι του «για να ’χει πάντα λεφτά». Αν το πιάσει κοπέλα λεύτερη «θα παντρευτεί στο χρόνο». Από τα πεσμένα κάτω λεμονόφυλλα βάζουν στο σκρίνιο, «για να μην τρώει τα ρούχα ο σκόρος».

Τη μέρα αυτή ολοκληρώνονται οι προετοιμασίες για το Πάσχα και ετοιμάζονται τα βραδινά φαγητά, η παραδοσιακή μοσχαρίσια σούπα ή –πιο πρόσφατα– η μαγειρίτσα. Στα χωριά, όσοι έχουν ακόμη δικά τους ζώα, σφάζουν το πασχαλινό αρνί μπροστά στο κατώφλι, για το λαμπριάτικο ψητό στο φούρνο. Με το αίμα του κάνουν έναν σταυρό μέσ’ από την πόρτα, «για το γούρι του σπιτιού», πράξη που υπενθυμίζει το πρόβατο της σφαγής των Εβραίων από το βιβλίο της Εξόδου.

Τη νύχτα της Αναστάσεως όλοι πηγαίνουν στην εκκλησία ντυμένοι στα γιορτινά τους και με τις λαμπάδες τους. Αρκετοί παίρνουν μαζί τους αβγά και τυροπιτάκια «για να λειτουργηθούν». Στην Παναγία και σε μερικές ενορίες μοιράζονται σε όλους κόκκινα αβγά με έξοδα της Επιτροπής. Τα κορίτσια που θα ανάψουν τη λαμπάδα τους κατευθείαν από το κερί του παπά, πιστεύεται ότι θα παντρευτούν στο χρόνο. Μόλις ακουστεί το «Χριστός Ανέστη», οι καμπάνες σημαίνουν πανηγυρικά, ανταλλάσσονται φιλήματα και ευχές. Δημιουργείται πανδαιμόνιο: κροτίδες, «τρίγωνα», «μάσκουλα». Παλαιότερα, αλλά και σήμερα ακόμη σε μερικά χωριά, «ρίχναν και τριμπονιές» με όπλα εμπροσθογεμή, τα τριμπόνια. Το έθιμο των εκκωφαντικών θορύβων, εκτός από την πρωτογενή του έννοια, να τρομάξει και να αποπέμψει τις δαιμονικές δυνάμεις, εκφράζει τον ενθουσιασμό και την ευφορία των χριστιανών για τη νίκη του Χριστού αλλά και την ψυχολογική εκτόνωση μετά την πένθιμη περίοδο της Μεγαλοβδομάδας.

Παλαιότερα, αλλά και σήμερα σε μερικά χωριά, μετά την αναστάσιμη τελετή στην αυλή της εκκλησίας, έκλειναν την πόρτα του ναού και ο παπάς στεκόταν απέξω με το ευαγγέλιο στο χέρι. Υποδυόμενος τον αναστημένο Χριστό, φώναζε: «Άρατε πύλας»! Κάποιος από μέσα, που παρίστανε τον διάβολο, ρωτούσε: «Ποιος είσαι συ;». «Εγώ είμαι ο δίκαιος και ο κραταιός», απαντούσε ο παπάς και, σπρώχνοντας την πόρτα με το ευαγγέλιο, έμπαινε θριαμβευτικά με την αναμμένη λαμπάδα του. Το δρώμενο αναπαριστά την εις Άδου κάθοδο του Κυρίου και τη συντριβή τού θανάτου, παραπέμποντας στον 23ο ψαλμό και στο στιχηρό αυτόμελο του εσπερινού της Μ. Παρασκευής («άδης ο παγγέλαστος ιδών σε έπτηξεν, οι μοχλοί συνετρίβησαν, εθλάσθησαν πύλαι…»).

Το αναστάσιμο φως είναι άγιο. Προσέχουν να το φέρουν στο σπίτι χωρίς να σβήσει και κάνουν μ’ αυτό έναν σταυρό στο ανώφλι. Ανάβουν ύστερα το καντήλι, προσπαθώντας να το διατηρήσουν όσο πιο πολύ μπορούν. Στο τραπέζι που ακολουθεί, το πρώτο πράγμα που βάζουν στο στόμα τους είναι ένα κόκκινο αβγό, λέγοντας: «Με τ’ αβγό σ’ έκλεισα (την τελευταία Κυριακή της Αποκριάς), με τ’ αβγό σ’ ανοίγω». Το τσούγκρισμα των αβγών, εκτός των άλλων, εμπεριέχει ανταγωνιστικό χαρακτήρα για την ανάδειξη του νικητή (του πιο γερού, του πιο τυχερού) και υποδηλώνει τη νίκη της εαρινής βλάστησης επί του χειμώνα.

Ανήμερα της Λαμπρής γίνονται γλέντια. Στα καθολικά χωριά έκαναν παλαιότερα έναν αχυρένιο άνθρωπο, τον Ιούδα, τον έφτυναν, τον έβριζαν και τον φώναζαν «Προδότη!». Ύστερα τον κρεμούσαν σ’ ένα δέντρο και τον έκαιγαν. Είναι το πανελληνίως γνωστό εθιμικό δρώμενο, το «κάψιμο του Ιούδα», που εδώ έπαιρνε μερικές φορές χαρακτήρα πλησιέστερο προς τη διαπόμπευση του λαϊκού δικαίου, όταν, αντί για αχυρένιο ομοίωμα, υποδυόταν τον Ιούδα ένας χωρικός. Διαλεγμένος με κλήρο, ήταν αναγκασμένος να περάσει μέσ’ από τους δρόμους του χωριού και να δεχτεί το ξύλο, τις βρισιές και τα φτυσίματα των συγχωριανών του.

Το απόγευμα γίνεται ο εσπερινός της Αγάπης. Η «ανάσταση» (εικόνα της Αναστάσεως σε κοντάρι, με στεφάνι από λουλούδια γύρω της) λιτανεύεται στους δρόμους. Υπήρχε έντονος συναγωνισμός ανάμεσα σε κοντινά ή αντικρινά χωριά, για το ποιο θα ρίξει τις περισσότερες τριμπονιές, «σκεπάζοντας» το άλλο. Όπου υπάρχουν περισσότερες ενορίες (Χώρα, Πύργος), οι αναστάσεις βγαίνουν σε κοινή γύρα.

Μετά τον εσπερινό, ο κόσμος κάνει βόλτα φορώντας τα γιορτινά του και συνεχίζει το γλέντι. Στην περιοχή του Πανόρμου, έως τη δεκαετία του 1960, έστηναν κούνιες για τις κοπέλες. Τη μία μετά την άλλη τις κουνούσαν τα παλικάρια, ταιριάζοντας δίστιχα για να τις παινέψουν, να τους εκφράσουν την αγάπη τους ή να τους παραπονεθούν.

Γαριφαλιά μου κόκκινη, μη γέρνεις απ’ τη γλάστρα,
λόγια του κόσμου μην ακούς, τον έρωτά σου βάστα.
Γαριφαλιά μου κόκκινη, πότε θα κοκκινίσεις,
πότε θ’ αλλάξει η γνώμη σου εμένα ν’ αγαπήσεις;

Και η απάντηση:

Σίδερο να ’ναι το σκοινί κι ατσάλι το δοκάρι
και τα χεράκια που κουνούν όλο μαργαριτάρι.

Επίσης, οι κοπέλες, την ώρα που τις κουνούσαν, τραγουδούσαν το «τραγούδι της κούνιας»:

Ν’ ανέβω θέλω στα ψηλά, στου Αϊ-Γιωργιού το δώμα,
να ιδώ για το πουλάκι μου αν αρμενίζει ακόμα.
Αρμένιζε και πήγαινε στου βασιλιά την πόρτα,
μα ο βασιλιάς δεν είν’ εκεί, μόν’ τρεις βασιλοπούλες.

Τη μια τη λένε Μαριγώ, την άλλη Δασκαλίνα,
την πιο μικρή, μικρότερη, τη λένε Κατερίνα.
Η μια κεντά τον ουρανό κι η άλλη το φεγγάρι
κι η πιο μικρή, μικρότερη, κεντά το παλικάρι.

Το έθιμο υπενθυμίζει τις αρχαιοελληνικές «αιώρες» των Αθηναίων παρθένων στη γιορτή των Ανθεστηρίων. Διαρκούσε όλη την πασχαλινή περίοδο. Μαζί άρχιζαν και οι κυριακάτικοι χοροί στην πλατεία.

Προσωρινές κυκλοφοριακές ρυθμίσεις σήμερα το βράδυ στην Τήνο

0

Τη λήψη μέτρων προσωρινών κυκλοφοριακών ρυθμίσεων στην Χερσαία Ζώνη Λιμένα Τήνου το Μ. Σάββατο 11 Απριλίου 2026 και την Κυριακή του Πάσχα 12 Απριλίου 2026 και συγκεκριμένα επί της «Παραλιακής οδού Τήνου» από το κατάστημα υγειονομικού ενδιαφέροντος «Κουρσάρος» μέχρι το κατάστημα υγειονομικού ενδιαφέροντος «TENOK » λόγω της τελετής της Αναστάσεως στην Πλατεία «Παντανάσσης».

  1. Στην προαναφερθείσα οδό απαγορεύεται η κυκλοφορία και η στάθμευση των οχημάτων κατά το χρονικό διάστημα από ώρα 11:30 του Μ. Σάββατου 11 Απριλίου 2026 έως 00:30 της Κυριακής του Πάσχα 12 Απριλίου 2026.
  2. Κατά τις ανωτέρω ημερομηνίες και ώρες οι οδηγοί/ιδιοκτήτες κάθε κατηγορίας οχημάτων υποχρεούνται για την απομάκρυνσή τους από την προαναφερθείσα οδό.
  3. Οι παραβάτες της παρούσης Αποφάσεως ανεξάρτητα από τις ποινικές ή άλλες ευθύνες που συντρέχουν, σύμφωνα με την ισχύουσα Νομοθεσία, υπόκεινται στις κυρώσεις του Άρθρου 157 του Ν.Δ. 187/1973 (Α’ 261), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.
  1. Η ισχύς της παρούσας απόφασης αρχίζει από την δημοσίευση της, οι δε παραβάτες αυτής διώκονται και τιμωρούνται σύμφωνα με τις διατάξεις ως άνω (α)-(β) σχετικών.
  2. Να κοινοποιηθεί για εφαρμογή.

Με απόφαση του Λιμενάρχη Τήνου, θα πραγματοποιηθεί λήψη μέτρων, προσωρινών κυκλοφοριακών ρυθμίσεων στην Χερσαία Ζώνη Λιμένα Τήνου το Μ. Σάββατο 11 Απριλίου 2026 και την Κυριακή του Πάσχα 12 Απριλίου 2026 και συγκεκριμένα επί της «Παραλιακής οδού Τήνου» από το κατάστημα υγειονομικού ενδιαφέροντος «Κουρσάρος» μέχρι τη διασταύρωση της παραλιακής οδού με την οδό Τριών Ιεραρχών (τραπεζικό κατάστημα «ALPHA BANK»), λόγω της τελετής της Αναστάσεως στην Πλατεία «Παντανάσσης».

Στην προαναφερθείσα οδό απαγορεύεται η κυκλοφορία και η στάθμευση των οχημάτων κατά το χρονικό διάστημα από ώρα 00:30 έως 01:30 της Κυριακής του Πάσχα 12 Απριλίου 2026.

Κατά τις ανωτέρω ημερομηνίες και ώρες οι οδηγοί/ιδιοκτήτες κάθε κατηγορίας οχημάτων υποχρεούνται για την απομάκρυνσή τους από την προαναφερθείσα οδό.

Οι παραβάτες της παρούσης Αποφάσεως ανεξάρτητα από τις ποινικές ή άλλες ευθύνες που συντρέχουν, σύμφωνα με την ισχύουσα Νομοθεσία, υπόκεινται στις κυρώσεις του Άρθρου 157 του Ν.Δ. 187/1973 (Α’ 261), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.

Η ισχύς της παρούσας απόφασης αρχίζει από την δημοσίευση της, οι δε παραβάτες αυτής διώκονται και τιμωρούνται σύμφωνα με τις διατάξεις ως άνω (α)-(β) σχετικών.